Peutergroep

Als de kinderen 20 maanden zijn zal de overstap naar de peutergroep plaats vinden. De leidsters zullen stapje voor stapje met  de kinderen gaan wennen. Doordat ze de leidsters en de kinderen  van de peutergroep al kennen  door het gezamenlijk buiten spelen en het spelen in de hal, zal de overgang meestal soepel verlopen. Vaak is de uitdaging van al het nieuwe speelgoed al genoeg. Maar als de kinderen er nog niet aan toe zijn en meer tijd nodig hebben passen wij dat aan.

De groepsruimte is zo ingericht dat er verschillende hoekjes zijn waar kinderen zich terug kunnen trekken om zich alleen of samen met andere kinderen op een bepaald spel te richten. Zo hebben wij bv: een huishoek, een leeshoek, autohoek, bouwhoek en aan tafel kunnen de kinderen een spelletje spelen, puzzelen, knutselen, kleien of kiezen voor  een andere rustige activiteit.
Wij werken met thema's. Elke 3 a 4 weken hebben we een thema dat dicht bij de belevingswereld van de kinderen ligt. Wij bedenken allerlei aktiviteiten rond het thema die de verschillende ontwikkelingsgebieden stimuleren. Wij denken daarbij aan creatief: je eigen dingen verzinnen. Constructief: iets maken volgens plan. Motorisch: bewegen, zowel grof als fijn motorisch. Cognitief: gericht op leren. Sociaal spel: spelen met en voor elkaar. Hierbij staat  het plezier van de kinderen voorop!!!. 
 
Als voorbeeld: bij het thema fruit zullen  we: boekjes lezen, puzzelen, liedjes zingen. Een groente/fruitwinkel in de groep nabootsen. Zelf naar de winkel gaan om fruit te kopen.  Appelmoes maken of appelflapjes bakken. Fruit zelf maken: kleuren, tekenen, kleien, knippen en plakken. Bij elke aktiviteit zullen de 5 ontwikkelingsgebieden( in meer of mindere mate )aan bod komen. 
Wij zijn ook graag buiten met de kinderen. We spelen dan in onze tuin of we gaan lekker wandelen met z’n allen. We maken soms ook kleine uitstapjes, bv naar de supermarkt, de bibliotheek of een picknick in het park.
Een keer per jaar gaan wij met alle peuters naar de kinderboerderij.
 
Zindelijkheid:
Per dag is er 4X een toilet- en verschoningsronde. Dit gebeurt telkens nadat de kinderen aan tafel hebben gezeten voor een koekje, de boterham of het fruit. Natuurlijk worden de kinderen indien nodig ook tussendoor  verschoond. Kinderen die nog niet zindelijk zijn zullen we zoveel mogelijk stimuleren om op het potje te gaan, dit in overleg met de ouders zodat men er thuis ook rekening mee kan houden. De kinderen die zindelijk zijn  gaan naar de kindertoiletjes. Hierbij krijgen ze de hulp die ze nodig hebben. Als kinderen net zindelijk zijn zullen we ze wat vaker naar het toilet laten gaan. Het is dan prettig als er voor evt. ongelukjes een extra verschoningssetje aanwezig is.